Solway Lass(t) - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Richard en Marieke - WaarBenJij.nu Solway Lass(t) - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Richard en Marieke - WaarBenJij.nu

Solway Lass(t)

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard en Marieke

14 Februari 2016 | Australië, Noosa Heads

Vanuit Mission Beach via de Millaa Millaa Waterfalls naar Townsville gereden. Daar overnachten we. Aan het einde van de dag beklimmen we Castle Hill, een heuvel van 3.2 km. Denkende dat we dat wel even omhoog konden rennen. Goed voor de conditie weet je wel.....
NOT POSSIBLE......... we besluiten dan ook 'de trap' omhoog te nemen, 1420 treden. Kapot bij aankomst, maar heerlijk om weer even sportief bezig te zijn! Zelfs Marieke was aan het zweten en niet alleen onder haar neus......

De volgende dag rijden we door naar Airlie Beach. Over het algemeen prachtige dagen gehad qua weer, maar toch ook serieuze STORTbuien ervaren. In 2011 zijn we ook in Australië geweest en konden de route die we nu afleggen niet maken door overstromingen. We begrijpen nu totaal wat die overstromingen inhoud. Water kan met geweld gedeponeerd worden hier.

De stranden zijn prachtig, maar jammergenoeg kan je alleen zwemmen daar waar een 'stingernet' aanwezig is. Er zijn hier kleine kwalletjes die je dodelijk kunnen steken, dus een spontane duik in de zee zit er hier langs de kust niet in. Of je moet een speciaal pak aan; erg aantrekkelijk en niet bevorderlijk voor de kleur ;).

's Middags arriveren we in Airlie Beach, super toeristisch hip dorp. Duidelijk voor de jongere garde een dorp om te hangen, drinken, stappen en je kater uit te slapen op het strand.
Wij skippen dit tafereel....... this time then...........
We registreren ons bij het kantoor voor onze boottrip later op deze dag en boeken nog een extra duik tijdens deze trip......

-- Boottrip met de Solway Lass! --

We vertrekken 6 februari om 18:30 uur vol verwachting met de bus naar de haven van Airlie Beach om met de Solway Lass mee te varen. Een 114 jaar oud cargoschip van Nederlandse makelij die in 1999 is omgebouwd tot een luxer schip met 9 cabines, een full kitchen en met vijf bemanningsleden.

We krijgen nog een kleine 'supper' voor het slapen gaan, wat een vers gemaakte pumpkin soep inhoud met garlic bread, maar helaas, die hebben we gemist aangezien de wijn erg lekker smaakte :)

Na 2,5 uur varen wordt de Solway Lass voor anker gelegd en gaan we lekker pitten. De volgende ochtend naar Hook Passage om te kijken naar het prachtige witte strand van White Haven Beach, wat bestaat uit 97,8% silicium zand. Zo puur, dat het glas van de ruimtetelescoop 'Hubble' (dat het verst in het heelal kan kijken en staat in Chili) gemaakt is van dit zand. Gaaf om te zien, zo helder, zo wit, zo vel; machtig mooi. (google eens op White Haven Beach.......)

Aangezien de Solway Lass een zeiljacht is, gingen alle zeilen uit op weg naar Tongue Bay, wat een heerlijke rust gaf en gelukkig was het mooi weer. Vreemd, want het weerbericht voordat we vertrokken zei dat het alleen maar zou gaan regenen! Het eten aan boord is heerlijk en wordt elke keer weer vers klaar gemaakt, met lekkere hapjes tussendoor. We liggen al vroeg te slapen, want de volgende dag gaan we snorkelen en scuba duiken!

Maandag 8 februari beginnen we met wat snorkelen aan de kant van Tongue Bay en hoewel het regent en bewolkt is kan je de pracht van de Great Barrier Reef al zien. We varen verder naar Stone Haven om te gaan scuba duiken. We worden als parasieten gekoppeld aan het Duitse stel (Laurens en Maria). Ze begrijpen werkelijk waar geen ruk van de engelse taal, maar wel de hele tijd 'yes' zeggen. Rete irritant! We moeten ge-armd zwemmen onder water in één rij met de begeleidster tussen ons in. Dit ging voor geen meter en zijn meer bezig geweest om elkaar te begrijpen dan om werkelijk te duiken.
Zelf besloot ik ook nog even de kont in de kering te gooien en te doen wat de begeleidster zei juist niet te doen; op mijn eigen houtje gaan zwemmen; weg van de groep..... wel heb ik toen mooi het prachtige koraal gezien....... ;)
Door alle miscommunicatie hebben we misschien 5 minuten van onze duik kunnen genieten, maar wel weer even alle kneepjes opgefrist..... dat was dan werkelijk het enige positieve........

Na het duiken kunnen we nog een uur snorkelen en de zon vergezelt ons dit keer bij deze trip waardoor het koraal er prachtig uit ziet met al die mooie kleuren.
De vissen die we vandaag hebben gezien zijn o.a. Queensland Groper, Sergeant Major Fish, Emperor angle Fish, Parrot fish ofcourse de Jelly Fish, Hump headed Maori Wrasse, Bennett's Butterfly fish, Clown fish oftewel Nemo, Blue tang Fisch, green sea turtles en natuurlijk het koraal zelf.

Aangekomen op Luncheon Bay eten we een heerlijk diner en gaan voldaan slapen.

Dinsdag vertrekken we nog naar Blue Pearl Bay om te snorkelen en zit deze eigenlijk toch wel tegenvallende trip erop; regen, bewolking, veel wachten, aparte gasten en zeker nadat Marieke vertelde dat er behoorlijk veel schimmel onder ons bed zat

• 14 Februari 2016 - 17:19

Mibeth:

Mariek! Wat een gaaf verhaal! Hoop beleefd, naast vervelende Duitsers (ze zijn ook overal) ook geweldig mooie dingen gelukkig. Hoe gaaf dat jij óók met de Solway Lass hebt gevaren! Die boot verkozen mijn moeder en ik in 2013 ook boven de rest. Heb je ook Elvis ontmoet!? Dat is de meest vriendelijke Humphead maori wrasse ^^ hij knibbelde toen bij het snorkelen aan mijn tenen XD Ze vertelden dat wanneer hij overlijdt één van de vrouwtjes uit zijn harem dan veranderd in een man! Onze Elvis was toen 4jr oud. Whitehaven beach is ongelofelijk prachtig he!! Fantastisch dat je daar geweest bent topper! Echt een ervaring. Dat zand is zo zijdezacht. Je mag het ook niet meenemen (bordje 'empty shoes please' bij vertrek), je schijnt er je zilver mee op te kunnen poetsen. Gaaf weetje van die telescoop!
    Hoop dat jullie verderop beter weer hebben en fijnere reisgenoten!
    Dikke xXx

• 14 Februari 2016 - 19:41

Ria:

Hoi, wat een leuk verslag. Balen van dat duiken, Maar er komen nog genoeg mogelijkheden. Het klinkt allemaal super. En in iedergeval beter weer dan hier. Op sommige plekken heeft het gesneeuwd. Brr. Genieten Jullie er maar lekker van. Groetjes, Ria

• 14 Februari 2016 - 20:13

Ton Koordes:

jullie hebben het wel naar jullie zin he.

nou nog heel veel plezier en ik wacht met spanning
    op jullie volgende verslag.

• 15 Februari 2016 - 10:21

Els:

Hey Mariekje! Ja hoor ik ontvang je berichtje weer, niet op mijn pc waarschijnlijk heb ik je geblokt ?? maar wel op mij i-pad dan ga ik vervolgens naar mijn pc om de inhoud te lezen want dat lukt dan weer niet op mijn i-pad volg je het nog? geeft niet ik moet 2 trappen lopen van 13 treden
    (dat is wel wat anders dan die 1420) maar dat is ook aardig voor de broodnodige beweging hihihi! Jullie hebben al wel gave dingen meegemaakt en gezien, kijk uit naar je volgende verslag xx