9 days Northland - Reisverslag uit Northland, Nieuw Zeeland van Richard en Marieke - WaarBenJij.nu 9 days Northland - Reisverslag uit Northland, Nieuw Zeeland van Richard en Marieke - WaarBenJij.nu

9 days Northland

Door: Marieke en Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard en Marieke

17 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Northland

Veels te lang geleden…………
3 fantastische weken in Australië. Maar dan wordt het toch echt tijd om naar Nieuw Zeeland te gaan……

Woensdag 17 februari komen we aan in Auckland, New Zealand. Ondanks een uurtje vertraging bij vertrek, komen we alsnog op de arrival time aan, windje mee ;).
Nét voor vertrek nog accomodatie kunnen vinden dankzij Wanda, ‘onze’ online reisagent en overnachten in het Waldorf Stadium Appartments. Naar blijkt is Auckland in de maand februari volgeboekt door een combinatie van, Chinezen (vieren oud/nieuw groots naast het Maori Museum), zakenlui aangezien de grote vakantie voorbij is en de enorme toeloop van toeristen uit Europa. Hallelujah voor onze Wanda van WTC. We hadden het toch even benauwd…….

Tijdens de vlucht bekeken wat te doen in Auckland en zo bezoeken we donderdag het Maori museum, wat na enig gesteggel, een goede keuze blijkt te zijn. We krijgen een duidelijk inzicht over het ontstaan van New Zealand en de Maori people, prachtig weergegeven in een show, inclusief ‘Haka dans’.
Vrijdag bekijken we Auckland vanuit de Skytower op 328 meter hoogte en hier kan je zelfs vanaf jumpen (niet gedaan overigens). ’s Avonds hebben we een duik kunnen regelen voor de komende zondag bij the Poor Nights Islands (Tutukaka) waar we erg naar uit kijken.

Zaterdag 20ste feb halen we de auto op en vertrekken richting Northland, Noorden van Noorder Eiland. Om precies te zijn gaan we naar Tutukaka via Wangarei en bezoeken onderweg de Wangerei Waterfalls. Aangezien het lekker warm was, vond een kleine tekkel het heerlijk om te spelen in het water, maar belandde uiteindelijk in de waterval, verschrikkelijk moment eigenlijk waar iedereen met hand voor de mond naar keek…….. maar onze tekkelvriend kwam gelukkig weer boven drijven, uiteindelijk dus om kunnen lachen……. Maar dat waren spannende 30 seconden kan ik vertellen……
We slapen in resort Rendez-Vous met een prachtig uitzicht over de baai. Zaterdag hebben we een work out ondernomen op de mountain Manaia, prachtig uitzicht op de top. We maken ’s avonds een heerlijke lasagna schotel (camping style) thuis en kijken uit naar de dag van morgen. Dit keer zonder de verlichting aan te hebben gedaan op onze veranda (gisteren lekgeprikt……. Gelukkig vinden ze Marieke lekkerder……)
Zondag; vroeg uit de veren en we waren als eerste bij de duikschool Dive Tutukaka, die opgericht is door Jeroen uit Sneek. We vertrekken met een man of twintig waarbij wij de enige twee waren die geen Padi hadden. Onderweg komen we een school dolfijnen tegen die een stuk met ons mee zwommen, wat ontzettend gaaf!! Wij mogen in de ochtend snorkelen en in de middag duiken. Ik denk dat we onze snorkelervaring nooit meer zullen vergeten. Helder blauwe lucht met schitteringen van de zon in het water, snorkelen wij door een muur van de meest uiteenlopende vissen. On top op de bill ook nog een Mantaray van 4 meter breed gespot, wat een enorm gevaarte, en hij had er zelf ook nog schik in aangezien hij aldoor rondjes rond bleef zwemmen. Zelfs de bemanning was razend enthousiast aangezien het al een tijd geleden was dat ze dit hadden gezien. ‘s-Middags gedoken en uiteindelijk 45 minuten onder water gebleven met een maximale diepte van 14 meter, zwemmend langs de rotsen en je vasthouden aan de beplanting om diverse dieren te aanschouwen die er verblijven zoals prikdier, aal, allerlei vissen met de prachtigste kleuren…….Wat een EPIC DAY!!
Bij terugkomst eten we een heerlijke hamburger en drinken we een biertje op het terras.
Helemaal gaar en rozig rijden we een half uurtje naar Wangarei om daar te overnachten.

De volgende ochtend (maandag 22ste feb) zetten we onze tocht voort richting Doubtless Bay waar we 4 nachten gaan verblijven en zo een uitvalbasis hebben om de Noordkant (Northland) van het Noordereiland te verkennen. We rijden via Paihia en huren daar ‘s middags een kayak om wat rond te dobberen voor het eilandje Russel, de allereerste hoofdstad van Nieuw Zeeland. Heerlijke 2 uur op het water, maar een kayak trip zit er voor ons niet in hebben we besloten. 2 uur Kayakken was voor ons genoeg ☺.
De jongen waar we de Kayak van huren, Dan, had nog een paar goede tips en wat wijze uitdrukkingen; “happy wife, happy life” en tegen mij (Richard) “Make sure she looks after you”, de wijsneus…….
’s Avonds komen we aan in Doubtless Bay en dit keer hebben we een prachtig apartement tot onze beschikking voor 4 nachten met een ‘outstanding view’ op de oceaan. We slaan de nodige boodschappen in en bereiden een gezonde hap. Gelukkig hadden we voldoende drank ingeslagen en met een heldere volle maan schijnend op de zee en een prachtige sterrenhemel werd het zomaar bijna ochtend!
Ondanks dat we er laat in lagen vertrekken we dinsdag bijtijds richting Matay Bay, onderweg kruizen we Karikari Wyneri en zijn gestopt voor lunch.
Prachtig wijnhuis met een minutieus perfect aangelegde tuin, fraai entree hoor om zo binnen te kunnen rijden.
Heerlijk gezeten en door de kleine kater, dus geen proeferijtje gedaan van de wijn, zijn we na de thee vertrokken naar Matay Bay and surroundings.
HOE prachtig was Matay Bay…… bijna uitgestorven, rustig, schoon, prachtige beplanting wit zand……and so on and so on.
We zonnen en lopen, klimmen over de rotsen, luieren en doen een middagtuk in de schaduw. Yet another beautiful day in New Zealand.
Woensdag rijden we naar Cape Reinga, meest noordelijk stukje van Northland.
Hier gaan we zandsurfen en helaas mogen we met onze huurauto niet via de 95-mile-beach road terugrijden (60 km over het strand).
Zandsurfen was grappig, zwaar om telkens de duinen op te lopen! En niet te vergeten HEET onder je voeten als je niet snel genoeg liep ;), zweten dus. Maar we eten tot op heden veels te goed en lekker, dus een beetje calorieverbranding kan geen kwaad!

De volgende dag bezoeken we Waitangi Treaty Grounds. Dit is waar het verdrag (Treaty) is getekend door de Europeanen (Pakeha) en de Maori op 6 feb 1840. Een verdrag waarin ze elkaar beloven te respecteren in hun leefomgeving en tradities…… Mooie tour geboekt, veel info gekregen, weer een hoop geleerd.
Vrijdags is het tijd om onze spullen te pakken en rijden door Waipoua Forest terug naar Auckland. In dit bos groeit de ‘Kauri’ boom, deze boom is pas na 800 jaar volgroeid. De maori’s maakte hier vroeger hun kano’s van.
De grootste boom die in het bos staat is 51 meter hoog en een stam van bijna 14 meter…..Das groot kan ik je vertellen! Ze schatten de boom op tussen de 1250 en 2500 jaar oud!

Zondagochtend vroeg leveren we de auto in en halen we de camper op!

• 19 Maart 2016 - 10:34

Ton Koordes:

ik ben blij dat jullie het zo naar jullie zin hebben.maar ben ook wel weer blij als je terug bent.nou ik wens jullie nog heel veel plezier.

• 19 Maart 2016 - 12:44

Hein:

mooooooooiiiii en ja ik ben jaloers. enjoy!

• 22 Maart 2016 - 11:20

Ria:

Hoi. Nou dat klinkt allemaal super de super zeg. Wat geweldig. En blij dat Jullie zo genieten en het allemaal zo goed gaat. Hier komen net de aanslagen in Belgie Binnen. Verschrikkelijk. Nou Jullie Zijn lekker ver weg. Geniet maar lekker en ik kijk uit naar het volgende verslag.